tisdag 6 oktober 2015

Utökat buskaget

Det börjar "hösta" till sig här hemma. Allt fler växter visar upp höstprakt och vissnade perenner står grå i rabatterna. De får stå kvar, har jag tur så kan de bli vackra stilleben under senhöst och vinter.
 
En viss höstkänsla börjar infinna sig även i mig och jag ser mig omkring med ett efterlängtat lugn. De av mina planer som jag inte hunnit med får bero till nästa år. En del påbörjade projekt hinner vi kanske färdigställa innan vintern, men annars går det bra ändå.
 
Ett projekt som jag fortsatt med de senaste helgerna är buskaget jag påbörjade i våras. Det skrev jag om här. Spontaninköpta buskar som slumpmässigt planterats ut på framsidan har med tiden gjort det ganska krångligt att klippa gräsmattan. Många svängar och krumbukter!


Genom att gräva ur ytorna mellan buskarna så hoppas jag att det kan bli ett fint buskage så småningom.

Naturligtvis har jag kompletterat med lite fler buskar! :) Det är ju rea i plantskolorna nu, och man kan göra fina fynd!

Från vänster: Spärroxbär "Cotoneaster divaricatus", Smällspirea "Physocarpus Dart S Gold", och Katsura.
Det som lockat mest när jag handlat är buskar med höjd och härliga höstfärger. Spärroxbäret till vänster kan bli 2-3 meter, smällspirean i förgrunden kan bli 2 meter. Katsuran blir ett flerstämmigt träd på 8-10 meter om det trivs. I så fall så kommer ginnalalönnen i bakgrunden inte synas!

Katsura "Cercidiphyllum Japonicum"



Rödbladig smällspirea "Physocarpus Diable D or"
Jag är svag för mörkbladiga växter så den rödbladiga smällspirean var ett självklart val.





Vingad benved "Euonymus Alatus Compactus"


Buskaget ska bli ännu djupare så småningom. Mellan buskarna sätter jag flocknäva som frösår sig överallt. De kan förhoppningsvis täcka bra så småningom så att jag slipper rensa bort så mycket kvickrot!
 
So Long!
 
 


2 kommentarer:

  1. Ginnala och katsura går toppenbra ihop hos oss. Den ena slank och sval, den andra rundare och eldigare :)

    SvaraRadera
  2. Ginnala och katsura går toppenbra ihop hos oss. Den ena slank och sval, den andra rundare och eldigare :)

    SvaraRadera