onsdag 8 juli 2015

Fascinerande!

Det är fascinerande att silveraxet, som knappast synts till tidigare år, plötsligt fått för sig att spela primadonnan i torvblocksrabatten!

Ett par meter hög står den där och glittrar i kvällssolen. Vilken skönhet! Och då har den inte börjat att blomma än!

På berget blommar den vita salvian "Schneehügel". Likt en snödriva står den där. Jag tycker om salvia - mycket!
Det gör insekterna också!

Honungsrosen blommar överdådigt och jag förstår att det är bäst att njuta så länge det pågår. Det ser inte ut att bli någon lång blomning. Tänk vad den lilla ynkliga plantan vi satte för ett par år sedan har växt. Och hög kan den bli så småningom efter vad jag har läst mig till.

En bild till på krolliljorna. Så fina!

I Insikten blommar vallmon. Två sorter, båda fick jag per post från "Solsidan", och de har frösått sig ivrigt. Den ena blommar med bleklila kronblad. Så vacker!

Den andra är rosa, och tänk, i år uppträder en del av blommorna som fyllda! Fascinerande! Jag gottar mig!


Förutom att njuta av blomning så kör vi upp jord och sår gräs i dessa dagar. Jag kan säga att jag är rätt så mätt på att gräva i jordhögen vid det här laget!


Det ser inte mycket ut på bilderna men för mig gör det stor skillnad. Det blir fint med en gräsplätt där, med skogen tätt inpå. Och det ska bli skönt när vi är klara! En del trädgårdsjobb tenderar att bli lite efterhängset. ;)

 
Ha det gott!
 
 



5 kommentarer:

  1. Vit salvia är jättevackert! De lyser upp i rabatten så fint.
    Jisses, vad du har kört jord! Antar att du är slut i kroppen vid det här laget... Men det blir säkert strålande bra när det blir klart

    SvaraRadera
  2. Verkligen fint i din torvrabatt! Och rosen ser härlig ut! =)

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder på mycket vackert!
    Ja, och TACK!!! För nu vet jag precis vad som fattas på ett av mina ställen i trädgården: Silverax! Såklart! Dock kan jag inte få till den vackra bakgrunden som din fantastiska torvblocksplantering lyser mot, tokgillar allt med detta...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Så mycket fint och det ser ut som om det kommer att bli en glänta i skogen, helmysigt! Vissa projekt är verkligen efterhängsna. Vi har en slänt som vi jobbat med sen i fjol och nu blir jag påmind om att det fortfarande är en liten hörna där det saknas några våder täckning.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så fint, en härlig färg på vallmon, och krolliljan med sina vackra blommor.
    Ha det fint!

    SvaraRadera