söndag 24 maj 2015

Hujedamej, hemska tanke!

Brunnäva
Våren har varit ovanligt blåsig och ovanligt kall. Det gör att man fått följa växterna länge, det har inte varit den explosion som det kan vara vissa vårar då allt blommar på en gång. När jag sitter här och försöker summera helgen så kan jag konstatera att det varit en härlig trädgårdshelg, en sådan där helg när leder och muskler får sig en omgång och man tror inte att man ska kunna röra sig när man kliver upp på morgonen!

Nu blommar brunnävan med sina utsökt söta små blommor. Min brunnäva har bestämt sig för att den ska växa ovanligt mycket i vår och är säkert 70 cm hög. Den tränger undan allt annat så till hösten är det dags att dela på den.

Klockhyacint
Vackra klockhyacinten har börjat att blomma. Jag har den på olika ställen. Så söt! Den tittar förundrat på mig när jag röjer runt på baksidan och rensar bort druvfläder, maskrosor och örnbräken. Varför inte bara njuta av det härliga solljuset, tycks den säga.

Kaukasisk förgätmigej
Jag hade nog aldrig trott att trädgårdsarbete var så tungt! Att varje muskel skulle värka, att man utmanar sig själv varje dag med akrobatiska böjningar för att komma åt det man vill. Jag klagar inte, det här är det bästa!

Kanske kommer jag någon gång till den punkt då allt känns klart och perfekt? Då jag bara går runt och pillar med mina växter? Flyttar på någon felplacering och plockar bort något vilsekommet ogräs?

Nej så blir det aldrig! Ständigt kommer nya idéer om vad jag vill göra, ständigt planerar jag projekt! L tar sig för pannan ibland men är inte sen att hänga på. Om den dagen kommer då vi tycker allt är klart... Hujedamej, hemska tanke!

Imorgon är det väldigt mycket vardag igen! Ha en fin vecka!
 
 
 

5 kommentarer:

  1. Så fint du har det. Gillar berg i dagen , ja sten över huvud taget. Snyggt med torvkanten. Visst har det varit en härlig trädgårdshelg.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Nej, så blir det nog aldrig. Min brunnäva tog också för sig litet väl mycket. Nu rensar jag bort den, men den kommer ändå. Men då i mer lagom mängd.
    Finfin plantering invid berget. / Britt

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har! Jag har vit brunnäva men jag skulle vilja ha den där också. Klart blir det nog aldrig!

    SvaraRadera
  4. Tanken har också slagit mig... den där, "när allt är färdigt". Kan verka lockande, men bara i en liten mikrostund, för sedan kommer insikten och ett HU!
    Underbara bilder du bjuder, så vackert!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Oj, blommar brunnävan redan hos dig! Jag har en vit som jag en gång försökte gräva bort. Men det godkände den inte utan den dök upp året efter ... till min stora glädje för jag gillar den, bara man håller efter den lite. Jag bara älskar bild nummer två på klockhyacinten! Och jag ser att du också har den kaukasiska förgätmigejen 'Jack Frost' (antar jag att det är). Jag köpte en med vita blommor i år. Den heter 'Mr Morse'. Passar fint i min vita rabatt. Fast 'Jack Frost' står där också trots att han har blå blommor. Han har fått dispens :)

    Önskar dig en fortsatt fin söndag!
    /Anita

    SvaraRadera