söndag 31 maj 2015

Början till buskage

Igår regnade det hela dagen och jag blev inomhus mest hela tiden. Växterna fick sig en rejäl rotblöta och det är ju bra, men kan inte regnet komma en vanlig sketen tisdag när jag ändå jobbar? ;)

Nåja, denna söndag har bjudit på sol och uppehåll även om det fortfarande varit ganska kallt och blåsigt. Efter vissa uppstartsproblem så kom jag igång i trädgården.

I bortre änden av vår framsida har jag satt en del buskar som jag köpt på växtmarknader och hos privatpersoner som visar sina trädgårdar, och med tiden så har det blivit ganska snirkligt att ta sig runt dessa med gräsklipparen. Jag har länge tänkt att det borde grävas ihop till ett större buskage så att det blir lättare att klippa. Idag startade jag alltså det projektet och jag vill så småningom gräva ihop ännu mer!



Ytan blev väl ungefär 2x1,5 meter. Jag vände lerjorden upp och ner, planterade och lade tidningar och planteringsjord över. Får väl se om det blir bra eller om jag kommer att sucka över min genväg. I framkant står två forsythia som jag köpte för ett år sedan på en växtmarknad.

Bakom forsythiorna satte jag denna taggaralia, inköpt för några veckor sedan hos en privatperson som visade sin trädgård.

Ytterligare en växt fick plats här. Den har stått i pallkragen över vintern och jag vet inte riktigt vad det är. När vi köpte den så stod de två namn på lappen som följde med, jag tror inte de som sålde den var säkra på vad det var. Men bland annat så stod det "ungersk syrén" och jag tror nog att det kan vara det.

Om någon som läser det här känner igen bladen och kan säga vad det är för buske så skulle jag bli jätteglad!

Jag grävde också upp några rotskott från våra syréner och planterade. Får väl se om de tar sig. Det kanske är alldeles fel tid att ta rotskott från syrén?

Sista chansen blir det för detta lilla gullregn, endast en tvärhand hög. Den har stått och tjurat i gräsmattan i flera år och nu flyttade jag den hit med god planteringsjord. Får väl se om den trivs eller om detta blir dödsstöten?

Inte så roliga bilder idag kanske, men en bra dokumentation för mig. Jag vill så småningom utöka buskaget ytterligare men först vill jag se hur denna genväg till rabatt fungerar.

Ha en fin vecka!
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Här fungerade det bra att lägga ett tjockt lager tidningar när vi byggde Äppelstunden i fjol och sen har jag planterat ovanpå. Har försökt vara rädd om tidningslagret och inte gå igenom. Låter hemskt jobbigt med lerjord. Fick in lite grann när vi fyllde på jord i fjol och den är verkligen som betong jämfört med vad vi är vana vid annars.
    Hoppas din genväg funkar. Det gäller ju att underlätta så långt det går.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tyckte det var roliga bilder. Första (egentligen tredje) bilden på växten du inte visste vad det var, trodde jag först var fläder. Men nästa bild tog död på den villfarelsen.
    Säkert bra att samla alla växterna som du gjort, inte minst för gräsklippningen. / Britt

    SvaraRadera
  3. Smart idé att göra ett organiserat buskage. Det borde jag ta fasta på istället för att dutta ut dem lite här och var. :-)

    Ha det fint!

    SvaraRadera