fredag 1 augusti 2014

Massor av inspiration!

Vi har varit i Göteborg några dagar och förlustat oss. Knallat på stan, besökt krogarna på avenyn och åkt båt ut till Brännö för en heldag med bad och sol. Härligt! Vi kände att vi behövde komma iväg från gästhuset ett tag och se lite nya vyer.

Vistelsen avslutades med ett besök på botaniska trädgården. Jag har varit där en gång när barnen var små, men då låg fokus på dem och deras aktiviteter och jag kan inte minnas att jag var speciellt imponerad. (Var inte speciellt trädgårdsintresserad då).

Men nu! Oj! Vi gick omkring där i flera timmar och njöt! Så vackert, så mycket att se och vilken påfyllnad av inspirationskontot!

Perennerna stod precis sådär tätt som jag gillar. Rabatterna var upphöjda med jord vilket förstärkte intrycket av att växterna var enorma och det gav ett läckert intryck. Vill ha, vill ha!

Kryddträdgården var så fin och örter blandades med perenner. Svala färger, en skön plats att vistas på.
Vindruvorna växte i en pergola kring kryddträdgården. Göteborg har en lägre zon än vad vi har, men kanske att det skulle kunna gå i en solig skyddad hörna hos oss?

 

Silveraxen hade kommit mycket längre än hemma hos oss.


Vi såg många som jobbade i parken. Och det kan man förstå så välskött som där var. Dagens stora arbetsuppgift här var tydligen att klippa ner överblommad daggkåpa. Vi pratade med en trevlig trädgårdsmästare som berättade att de klippte ner dem jäms med fotknölarna. Då kom daggkåpan igen inom en vecka med nya fräscha blad. Jag ska vara modigare nästa år och göra samma sak. I år så klippte jag bara bort de vissna blommorna.

Huvudet gick som en propeller på mig när jag försökte fånga upp alla fantastiska träd. Det bästa var att botaniska hade märkt både träd och perenner med tydliga skyltar! Bra för en novis som jag. Här en kinesisk sekvoja.

Mest imponerad var jag nog av Japandalen. Det var en otroligt skön plats att slå sig ner på och de hade verkligen lyckats skapa en lugn och meditativ miljö. Mossor och lavar, stilla vatten och fina gröna växter.

Stilla vatten och vatten som porlade.

 
 

Vi besökte växthusen också. Uppbyggda miljöer som visade speciella växter från världens olika hörn. Fascinerande! Men där kände jag att "nördnivån" var några snäpp högre än dit jag nått och jag tappade koncentrationen lite. Men vem vet, rätt vad det är så når jag upp till nästa "level" och då kan jag nog tillgodogöra mig informationen om allt som växte i växthusen! ;)

Har ni inte varit på botaniska i Göteborg så rekommenderas det varmt. Och tänk att få gå där under rhododendronblomningen på våren!

Ha en trevlig fredagskväll!






6 kommentarer:

  1. Har hört så mycket gott om Botaniska så det var kul att se bilder därifrån !
    Har också skalperat mina daggkåpor i år så det skall bli kul att se om dom sätter ny fart !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. I den botaniska trädgården i Göteborg har jag varit endast en enda gång, men jag gör gärna som du - återkommer! Då var det årsmöte i Svenska Bonsaisällskapet så man hade inte alltför mycket tid över att titta i trädgården, någon timme bara.
    Du frågade om mindre snabbväxande träd och det finns ju en del. Du bor i zon 3 och det gjorde ju vi tidigare när vi bodde i Älvsjö, Stockholm. Där hade jag en Acer negundo `Flamingo´ som har gröna-vita-rosa blad och den växte till sig hyfsat snabbt. Här nere har jag ett massor av olika negundon (grönbladig, rödbladig, gulbladig, brokbladig) men den allra snabbaste är Acer negundo variegata som är grön och vitbrokig.
    På 6-7 år blev den ett fullvuxet träd på 4-5 meter från att ha varit en liten buske på 80 cm med 3 grenar av lillfingertjocklek. Och den ser numera ut som en fluffig luftig tårta, underbar!
    Sen har du den vackra - speciellt på hösten då bladen lyser i rött - ullungsrönnen Sorbus `Dodong´. Det är rönnen med mest färgstarka blad.
    Sen har du bollpilen, Salix x fragilis `Bullata´ som får en jättetäd klotformad krona - och är ett mycket tåligt träd, men som alla pilar vill ha mycket vatten.
    Det här är bara tre träd som jag kan rekommendera, jag har massor av andra favoriter också!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Tack för fina bilder från Botaniska. Jag bor ju hyfsat nära men är aldrig där... Jag klippte ner mina daggkåpor till marken innan vi åkte till Marina, och de var så fina och fräsch när vi kom hem. Det bästa jag gjort:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det där är ett härligt ställe. Så mycket inspiration! Tack för titten. :-)

    Må så gott

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig varit där! Än... Nu inser jag ju att jag absolut måste göra ett besök, härliga och inspirerande bilder du bjuder på.
    Intressant det där med daggkåpan, själv klippt ner lite småfegt, men de gamla bladen ser ju rätt tråkiga ut, så ska nog ta till en mer radikal klippning i helgen...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Massor med inspiration som sagt. Det var flera år sedan jag var där. Det borde bli ett nytt besök- Ser väldigt välskött ut.

    SvaraRadera