söndag 8 juni 2014

Rosor och havsluft



Nu är rosor inköpta och planterade enligt alla rosregler i Insikten.


Jag har velat fram och tillbaka om jag skulle plantera olika sorters rosor eller bara en sort. Till slut föll valet på fyra stycken Stanwell Perpetual.


Stanwell Perpetual får ljust rosa blommor och doftar gott. Den kan bli 1,8 meter hög och nästan lika bred. Den anses passa till rosenhäck. Det var det sistnämnda som till slut fick mig att välja den här rosen. Jag hoppas mycket på den!

Slottsträdgårdsmästaren skriver om den att den är frisk och att rådjuren lämnar den ifred i hans park, förmodligen p g a taggarna. Det låter förhoppningsfullt!



Svågern hörde sig för om vi kände för en båttur på havet idag. Om vi gjorde! Några härliga timmar har tillbringats i skärgården med båtåkande, solande, dopp av fötter i havet och gott fika. Det var nyttigt för hjärnan att se lite nya vyer. Axa njöt lika mycket som vi andra och kom nog ihåg att hon faktiskt brukade vara en båthund! :) Nu svider huden av för mycket sol och havet har gjort oss skönt trötta.

Ha en bra vecka!
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Jag håller alla tummar jag har för dina nyplanterade rosor. Hoppas de tar sig!
    Så härligt med en tur på vattnet. Jag kan absolut ingenting om att köra båt, men åka båt och sola kan jag. :-)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blir, otroligt fina rosor!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Vad underbart det skulle vara med en båttur! Vi hade en kabinbåt i många år när vi bodde i Stockholm och hade nära till skärgården (mina föräldrar hade ett ställe på Tyresö) och var jämt och ständigt ute med den, långt ut i ytterskärgården. Det är faktiskt det enda jag saknar här på Gotland, det finns inga öar! Ja, jo några enstaka men ingen riktig skärgård. Fast å andra sidan behöver man inte det här, det är ju bara att åka ner till havet precis var som helst.
    Skulle faktiskt aldrig kunnat flytta till ett ställe för långt från vatten - det är en mycket viktig del i "det goda livet" för vår del!
    KRAM
    badnymfen Susie

    SvaraRadera
  4. Oj, jag har missat flera av dina inlägg hur det nu gick till. Den rosen skulle jag också välja om jag skulle köpa rosor. Jag har ingen tur med dem, så det får vara.
    Ett litet växthus är bättre än inget tror jag. Växterna som inte blir sönderblåsta mår mycket bättre.

    SvaraRadera