onsdag 18 juni 2014

Fångad av rosor



Nu slog den ut! Den första blomman på min honungsros. (Lykkefund, tror jag). Så söt, söt! Det finns många knoppar på plantan så jag hoppas på en rik blomning.

 
Rosen planterades vid en av bodarna sensommaren 2013. Vi grävde ner ett cementrör till hälften och fyllde med rosjord. Marken består för övrigt av sandig jord, men rosen tycks inte tycka illa om det. Vi har stödvattnat en del och hoppas nu att rosen får långa rötter som hittar svalka och vatten under boden!

Lika barnsligt lycklig som jag är över honungsrosen är jag över Stanwell Perpetuals första blomma! Så läcker! Mycket läckrare i verkligheten än vad bilder kan beskriva!

Jag förstår nu att man kan bli fullkomligt "rosbiten"!

Tjolahopp! :)

7 kommentarer:

  1. Hihi, roligt att du också blivit rosbiten:) Lykkefund kommer bli fin där vid förrådet. Jag har Starkodder i ett plommonträd och Honungsrosen i ett äppleträd. Så det blir som en andra blomning nu:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Min honougsros doftar underbar i trädgården. Jag har precis kommit hem till Wales från en resa i Irland. Där besäkte jag bl a Tralee och rosenträdgården där. Vilken upplevelse!

    SvaraRadera
  3. Jag kan förstå att man kan bli rosbiten. Men jag har inte så stor skicklighet med rosor. Jag har dock en jättefin som slingrar sig högt upp i luften, Louise Odier. Den trodde jag inte skulle bli flera meter, men det blev den.

    SvaraRadera
  4. Jag känner så väl igen den där känslan, den allra första rosen på en ny planta, men även den allra första för säsongen. Så vacker din honungsros är! Gillar den enkla blomman. SP är också vacker, vacker rosa färg och underbar form... Nej, inga fler rosor här... tror jag.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag är inte värst biten av rosor. Helt enkelt för att jag inte lyckas helt och fullt. Hur gör man? En honungsros står dock på min önskelisa. Jag skulle nämligen vilja att mitt klarbärsträd (som tyvärr är lite skraltigt) fick omfamnas av en klätteros.
    Jättefint växer det hos dig i alla fall! All lycka framöver med de härliga rosorna!

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  6. Så tjusiga rosor! Vissa Lykkefund blir ju gigantiska. Vem vet - nästa år får du kanske ta fram macheten för att komma in i boden.

    Visst är blodnävan Max Frei snygg? Mina var jättekinkig förra året efter en flytt men nu har de hämtat sig. Men när jag ser dina bilder vill jag flytta dem igen - ursnyggt invid timjan ju. Haha. Man blir aldrig nöjd :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  7. Såg just i din kommentar hos mig att du också har 'Lykkefund' och 'Stanwell Perpetual' och var tvungen att leta upp det inlägget i din blogg. Kan bara säga grattis! Båda är väldigt pålitliga, rikblommande och tåliga. Har man dom så blir man väldigt lätt fångad av rosor, både till utseende och doft!

    /Anita

    SvaraRadera