fredag 4 april 2014

Med flit och nit

Flit, flitig. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om ordet. Jag associerar det till något man måste göra, och även om man gör det bra och nitiskt så är det kanske inte riktigt vad man egentligen vill lägga tiden på.



Jag försöker leva efter devisen att eftersom man har ganska många "måsten" i arbetslivet och hemma så ska det, för balansen, finnas utrymme för att ägna sig åt det som man känner passion inför. Något som är njutningsfullt. Här kommer trädgården, hunden och att umgås med familjen in för mig.

När det gäller trädgården hamnar jag lätt i ett "flow" och tiden rinner iväg utan att jag märker det. Samtidigt får jag bevaka mig själv lite för jag vill så himla mycket med min trädgård och tiden är begränsad. Det är lätt att bli frustrerad och bara se det fula och ofärdiga, glömma det man faktiskt gjort.




Att ta ett djupt andetag, stanna upp i nuet och se det vackra, vara snäll mot sig själv och tillåta sig riktigt lata dagar - det vill jag bli bra på! Klarar man det så har både man själv och andra glädje av det, och den positiva flitigheten följer som ett brev på posten.

Hittade ett citat som jag tycker säger en hel del:

För att åstadkomma storverk måste en människa vara mycket lat såväl som mycket flitig.
Samuel Butler

Temat i Blommig fredag är Flit. Kika på fler tolkningar genom att klicka på bilden!

blandrosorochbladloss.blogspot.se



Ha en njutningsfull helg!

16 kommentarer:

  1. Många kloka tankar här! Känner igen det där med 'flow'. Jag sätter numera maxgränser... ..jag får BARA gräva XX m2 eller köra max 30 skottkärror. Kanske är det inte så farligt ändå för jag ler gott och igenkännande åt citatet. Det känner jag igen mig i :)

    Tror inte nån kommer ta trädgårdsprojekten ifrån dig så pausa du ibland ;) Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. För mig är trädgårderande samma sak som meditation och jag skulle ha svårt att sätta begränsningar på det. Men att stanna upp och njuta måste man göra då och då.
    Så härlig bild på dig och hunden förresten! Ser fantastiskt skönt ut. :-)

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart citat! Det ska jag sno rakt av! Visst är det så att man måste stanna upp och njuta och det får inte bli måsten.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så fint och klokt du skriver om flit! Det där med att hitta balansen är inte så lätt, livet är kort, mycket är roligt!

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Bilden med dig och vovven är så fin.Man kan se hur skönt ni har det.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Väldigt kloka ord....dom lånar jag.....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Fint du skriver, och vilket bra citat.
    Härliga bilder!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det är få saker som inger ett sådant lugn som umgänget med sin hund. Ni ser ut att njuta fullt ut båda två. Det är kloka ord du skriver och ett tänkvärt citat.

    SvaraRadera
  9. Stanna upp o njuta är så viktigt o det får vi inte glömma, trädgård skall va en njutning även om det innebär en del jobb!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Jo, det är så sant - att njuta i nuet - med flit!
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Du treffer spikeren på hodet her! Og trivelige bilder :-)

    SvaraRadera
  12. Så bra skrivet...

    Ta ett djupt andetag,
    stanna upp i nuet
    se det vackra,
    vara snäll mot sig själv
    tillåta riktigt lata dagar ...

    Jag kämpar lite med detta, Vet att det är rätta Visdomsord!
    Dock inte alltid så lätt att efterleva trots allt :)

    SvaraRadera
  13. Två riktigt fina bilder! Och vist skrivet.

    SvaraRadera
  14. Visst är det svårt att få vågskålarna att väga lika mycket. Jag gör samma sak varje helg, glad i hågen av att vara ledig ger jag järnet och det slutar med att jag är ett vrak både psykiskt och fysiskt på söndag kväll. Men någon gång kanske man lär sig. Lata dagar måste man unna sig då och då, annars orkar man inte till slut.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  15. Nog är det svårt att bara stanna upp och bara njuta. Skall försöka vara flitigare med det framöver. Det blir lätt som du skriver, att tiden bara rinner iväg.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Jovisst känns ordet som taget ur Jantes ordlista. Det behöver verkligen balanseras med "lathet" dvs att leka och göra det som bara är kul :)

    SvaraRadera