söndag 16 februari 2014

Lite pyssel med chili, paprika, rudbeckia och oxalis

Idag har jag skolat om mina chiliplantor "Lombardo" och "Anaheim".

De såg lite chockade ut efteråt, men jag hoppas att det här ska få dem att sätta fart!


Paprikafröna som jag tog från en köpepaprika bubblar upp ur jorden med en väldig växtglädje! Naturligtvis har jag satt dem alldeles för tätt, men det sker väl ett naturligt urval så småningom antar jag.


Lyckan är stor och här är bildbeviset! Röd rudbeckia "Starlight" har grott! Bara några stycken än, jag hoppas de blir fler. Rudbeckian "White Swan" håller lite på sig, men vem vet i veckan kanske den också kommer upp? Jag tycker att det är så spännande och är glad som ett litet barn för varje litet blad som tittar upp!


Jag tog fram min vintervilande oxalis, delade jordstammarna och planterade i lite olika krukor. Känner mig lite osäker på om jag planterat dem djupt nog... Hoppas verkligen att de kommer upp, oxalisen är en gåva och jag tyckte den var så fin förra sommaren!

Förutom detta söndagspyssel så har jag varit ute på långpromenad med vovven. Lite sol fick vi faktiskt på oss! I trädgården är nästan all snö borta, men skogen omkring oss gör att lite envist ligger kvar. Julrosens knoppar är stora nu och jag har skrotat runt och letat lite andra vårtecken ute. Så härligt det känns att våren inte är alltför avlägsen!

På återseende!

1 kommentar:

  1. Här händer det grejor minsann! Oxalis, rudbeckia, chili. Hej vad det växer!

    Ja du, vem längtar inte efter våren? Första kaffekoppen på altanen är oslagbar! Om den här temperaturen håller i sig tills på fredag (tror jag det var) så är våren kommen. Här i Kristianstad. Jippie ayyyy!!

    Kram Tamara

    SvaraRadera