måndag 6 januari 2014

Lite trädgårdsstök

Vi har stökat lite utomhus i helgen:
  •  L har flyttat ut staketet bakom de stora granarna så att man ska kunna fälla dem.

  • Tre släpkärror fyllda med sly har körts till ristippen. Slyn kommer från "skogsdelen" hos oss. Det blev ljust och fint när vi bara lämnade lite större träd kvar. Mer finns att röja, men vi tar lite i taget.

  • L har huggit björkved från ett av de fällda träden. Nu ligger det på tork i en av bodarna.

  • Jag har flyttat en klätterhortensia från fram- till baksidan. Den stod tidigare planterad vid en tall som ska fällas. Nu satte jag den ihop med en ek. Vi får väl se om den klarar sig, den mådde inte så bra i somras.

  • Honungsrosen har fått granruskor omkring sig för nu har det utlovats kyla till nästa helg.

  • Vi tog bort stubben vid stora stenen och påbörjade grävning av en rabatt där. Stubben var så murken att den pulveriserades när vi satte yxan i den!


Källa: Blomsterlandet.se, Perennagruppen.com
Jag tänker mig att rabatten vid stora stenen ska få växter med vackra blad. Fantiserar om spjutbräken och fläckig lungört. Lite hosta kan jag dela från någon av dem som redan växer här. Och skulle lite lingon titta upp så är det väldigt välkommet!

Nu är det slut på långhelgerna och förberedelser inför arbetsveckan har börjat. Matlådor ska tillverkas och kläder ska ses över. Det har varit så skönt och välbehövligt att få ta dagen som den kommer!

So Long!




1 kommentar:

  1. Tänk va? Att man kan vara ute och pyssla i trädgården i januari. Vet inte riktigt om jag tycker det är bra eller dåligt ;)
    Ska bli kul att följa dina månadsbilder. Jag la precis ut mina och jag håller med. Det är inte så kul just nu. Men det blir!

    Kram Tamara

    SvaraRadera